Saturday 14 May 2011

Holiday at Bukit Tinggi Resort, Pahang

Gambar ni di ambil sewaktu aku bersama suami dan 2 orang anak lelaki aku berada di Bukit Tinggi Resort, lebih kurang 45 minit perjalanan dari Kuala Lumpur..Cuaca pada masa tu memang cantik, udaranya dingin serta  mempunyai ketinggian 800-1000m dari paras laut.. Tidak  banyak perubahan yang yang kami dapati sejak kali pertama datang ke sini hingga kini..

\
                                          RABBIT PARK      

It's a  French theme resort, yang dibuka pada bulan Julai 2000.Terdapatnya hutan hujan tropika seluas 16,000 ekar dan dibina sebentuk macam bangunan lama yang terletak di Alsace ,Perancis..Well, struktur binaan bangunan memang unik..daripada penggunaan batu solid pada dinding  hinggalah decorasi bangunan itu sendiri..sebentuk macam cerita dogeng Inggeris dulu kala.. dengan bangunan tingginya, jam besar, cuckoo clock tower, fountain… dengan kata lain suasana dan pemandangan cam ni memang tak terdapat kat mana mana pun dalam Malaysia ..jadi, sesiapa yang tak sempat dan kempunan nak pergi ke Perancis, boleh la datang terus ke Bukit Tinggi Colmar Tropicale ..

DONKEY RIDE 

Entrance fee RM 16 untuk dewasa dan RM 8 kanak kanak..Aku rasa harga masih berpatutan lagi sebab terdapat banyak aktiviti dan hiburan disediakan seperti live band, persembahan badut, aktiviti untuk kanak kanak seperti melukis dan sebagainya..


Clown-entertain children with various activities
  
Tak jauh dari situ ada Rabbit Park, tempat menunggang kuda dan keldai, padang golf, kolam mandi dan Japanese Village (taman botanic di sini memang cantik dan mendamaikan..kolam airnya cetek tapi ada banyak ikan koi atau lebih dikenali sebagai Japanese Carp)..

Colmar Tropicale Resort Hotel offers French village suites with 260 units of hotel rooms that range from superior to 6 bedroom suites.



Draw Bridge-Front View of Colmar Tropicale; Inspired by the original Colmar Village in Alsace, France, Colmar Tropicale. At its heart is Colmar Square, a cobblestone central courtyard.




Sempat lagi pergi ke souvenir shop untuk di bawa pulang..sebelum balik sempat lepak dan menjamu selera di salah sebuah restaurant di situ..Cuma, berbanding sejak permulaan ia dibuka dan kebelakangan ini,  kami dapati ada beberapa restaurant yang kosong atau ditutup..dan semestinya pilihan agak terhad.. begitu juga dengan hotel yang ditawarkan tidak seindah seperti yang di war-warkan di dalam risalah..just ok la..
                                     Restaurants and Bars

No comments:

Post a Comment