Friday 6 May 2011

Borneo Highland Resort-HUTAN TERTUA DAN KEDUA BESAR DI DUNIA

Sekiranya you all datang ke Kuching, Sarawak, singgahlah ke Borneo Highland Resort.

Borneo Highland Resort terletak lebih kurang 1 jam perjalanan dari bandar Kuching.

Tempat ini diliputi hutan hujan tropika seluas 5000 ekar, dan antara hutan yang tertua dan kedua besar di dunia..
Di sini terdapatnya berjenis jenis hidupan semulajadi flora dan fauna…Kalau nak tahu, suhu kat puncak ni sejuk dan nyaman..antara 18-28C..


Ketika menaiki puncak Borneo, you all jangan terkejut sebab perjalanan ke puncak terlalu curam 90°… dah tentu amat mengerunkan.. Cuma pacuan 4 roda yang dipandu oleh pekerja berpengalaman sahaja yang dibenarkan membawa pengunjung ke puncak!! So, not much to worry!!

Segala ketakutan kita akan terubat dengan pemandangan yang mengasyikkan..terdapat berjenis-jenis flora dan fauna ..suasana yang tenang dan damai ini sungguh mengasyikkan..tempat ni berangin dan sejuk terutamanya ketika waktu nak masuk senja… rasa rasanya kalau ada producer cerita Tamil atau Hindi nak buat screen tari menari kat sini memang cukup menarik ni!!!

So, sebaik baiknya sesiapa yang tak tahan sejuk tu bawa la jaket bersama sama..



Dari sini juga kita dapat melihat sempadan antara Sarawak dan Kalimantan, Indonesia… Pada setiap hari, pengunjung yang bertandang bermalam di sini dihadkan kepada 60 orang sahaja kerana tempat penginapan yang terhad disamping hendak menjaga standard tempat tersebut. Clubhouse cuma ada 30 buah bilik sementara jumlah kabin cuma 10 bilik sahaja.


Satu-satunya tempat nak menjamu selera adalah Annah Rais Café … For your information, kat sini juga terdapatnya ladang organik seperti sayur sayuran, buah buahan dan herba .. So, apa yang dijamu oleh Annah Rais Café ni, datangnya dari ladang organic ni la…


Para pengunjung boleh mengadakan aktiviti mendaki gunung, menunggang kuda atau pun berjalan jalan menikmati panorama indah di sini…
Banyak jugak aku ambik gambar kat puncak ni…
Keindahan flora dan fauna di samping landskap yang menarik!!
So, macam mana aku punya teknik pengambaran, ok tak??? Hi..hi..

No comments:

Post a Comment